top of page
windows-of-opportunity-logo-kleur.png

Benjamin de Boer & Francesco Robustelli

In residence: november 2020
28 november 2020, première Akoesticum Ede

29 november 2020, voorstelling Museum Speelklok, Utrecht

FrancescoLR2.jpg
JBHN20190519_0050.jpg

 

Benjamin de Boer en Francesco Robustelli namen deel aan de derde residentie bij Akoesticum in november 2020. De première van hun voorstelling Walking The Threshold Between Harmony and Chaos was op zaterdag 28 november bij Akoesticum. Op zondag 29 november speelden zij bij Museum Speelklok in Utrecht.

Walking The Threshold
Between Harmony and Chaos 

 

"Dit wordt een mini-opera voor contrabas, live elektronica en zang."

Met deze opera willen de artiesten een nieuw licht werpen op de huidige crisis door deze in de context te plaatsen van de nooit ophoudende pendulum shift tussen harmonie en chaos. lees verder

FrancescoLR2.jpg
JBHN20190519_0050.jpg

Francesco Robustelli en Benjamin de Boer ontmoetten elkaar in 2019 in een trein. Filosoferend over het belang van creativiteit in muziek en de mogelijkheden van interdisciplinaire cross-over herkenden ze bij elkaar een gelijksoortige mindset en drive. Namelijk dat het grijze vlak tussen de verschillende muzikale genres een waanzinnig interessante en inspirerende plek is, waar ze beiden meer vanaf wilden weten. Ze besloten aan het eind van de rit samen te gaan werken. Het duo werkt momenteel aan hun eerste EP. In de muziek die ze schrijven, komt hun interesse voor geschiedenis en oude mythologische verhalen duidelijk naar voren. Zo gebruikte het duo voor hun eerste single, Fall Hercules, 17e-eeuwse teksten van George Chapman waarin de schrijver teruggrijpt op oude griekse mythologische figuren. Met hun complementerende kennis over muziek zijn de twee artiesten in staat een volledig nieuwe klankbeeld te scheppen waarin zowel klassieke muziekleer als hedendaagse elektronica een plek vinden.

‘Walking The Threshold Between Harmony and Chaos’ wordt een mini-opera voor contrabas, live elektronica en zang. Met deze opera willen de artiesten een nieuw licht werpen op de huidige crisis door deze in de context te plaatsen van de nooit ophoudende pendulum shift tussen harmonie en chaos. Het idee van de pendulum shift behelst dat wij als mensheid door de eeuwen heen in feite altijd al heen en weer bewogen tussen het lichtere, het harmonieuze, en het donkere, de chaos. Om dit idee te toetsen duikt het duo de geschiedenis in: wat voor gebeurtenissen zijn er verder te identificeren als pendulum shifts? Hoe reageerden wij als mensheid hierop? Welke gevolgen hebben deze shifts nu op onze huidige samenleving? En, in hoeverre kunnen dit soort existentiële crises bijdragen aan een betere toekomst? Met een verhaallijn geijkt op Joseph Campbell's “the Hero’s Journey’’, gebruikmakend van  specifieke archetypen die verband houden met het thema, leidt het duo de luisteraar door een metaforische reis, waarbij ze bepaalde dualiteiten verkennen via hun muzikale output, en nieuwe manieren van denken bij de luisteraar inspireren.

Benjamin de Boer  (1995) studeerde klassiek contrabas aan het conservatorium van Amsterdam. Hij studeerde bij Rick Stotijn, Olivier Thiery en Peter Leerdam. Na zijn afstuderen in 2018 vervolgde hij zijn studietraject aan Codarts, het conservatorium van Rotterdam. Hier volgde hij de master Creative Performer. Tijdens deze master ontving De Boer naast lessen klassiek contrabas, ook training als jazz-componist en zanger. Compositieles volgde hij bij jazz- en filmcomponist Paul van Brugge en zangles bij Harjo Pasveer. In 2020 sloot hij deze master Cum Laude af. Als contrabassist is De Boer actief bij o.a. het Metropole Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble en Kamerata Zuid. Momenteel werkt hij aan zijn eerste album met eigen werk, welke in januari 2021 uit zal komen.

Francesco Robustelli  is een Nederlands/Italiaanse producer, componist en sound-designer. Onder het alias Trippin Jaguar verkent Francesco de diepere kant van elektronica en doorbreekt hij barrières in de elektronische muziekscene door elektronica te combineren met invloeden uit diverse culturen en muzikale disciplines. Hij streeft er altijd naar om muziek, en geluid in het algemeen, op verschillende manieren uit te drukken, en gebruikt daarvoor de nieuwste technologieën in combinatie met oude en metafysische concepten. Francesco heeft meegewerkt aan audiovisuele installaties van o.a. Dominic Hawgood voor FOAM (2019), Thijs Biersteker voor NXT Museum en Science Gallery Dublin (2020), Jean Vincent Simonet voor FOAM x Amsterdam Dance Event (2017) en Cabaret Voltaire in Zürich (2018). Met zijn collectief “End of Time” heeft hij installaties gebouwd op het World Economic Forum in Davos (2018 en 2019). Als live artiest en DJ heeft hij door heel Europa opgetreden, alsmede in Japan, Turkije en de Filippijnen.

logo-cultuurmakers-fonds.png
SEM.png
Akoesticum.jpg
KFH Staand RGB_groot.jpg
bottom of page