windows-of-opportunity-logo-kleur.png

Toelichting Jennifer Blom: 

Hoe verloopt een creatief proces?

 

En wat als je opeens een residentie gaat doen?

Deze vragen vormen het startpunt van de performance. Jarenlange in je hoofd pruttelende ideeën, muziek en klanken mogen op het podium gezet worden. Dit is tegelijkertijd fantastisch en erg overweldigend. En juist daar zal ik het publiek een kijkje in geven. 

 

Ik zal verschillende aspecten van mijn proces eruit nemen en onder de loep leggen. Welke emoties komen er boven? Welke vaardigheden en ervaringen als klassiek geschoolde uitvoerend musicus neem ik mee? Wat heeft me tot zover tegengehouden om te creëren? Het is beangstigend en bevrijdend. 

En er is nog maar één manier om ermee om te gaan: gewoon door de performance te laten zien.

 

De contrabas in haar grootsheid staat centraal in de performance. Haar akoestische klanken worden aangevuld en gemodificeerd met live electronics. Verschillende klanken, timbres, ritmes en herinneringen aan bestaande composities zullen voorbij komen. 

 

Door de combinatie van muziek en tekst word je als toeschouwer meegenomen in een deel van de reis; een aantal weken van een creatief proces in vogelvlucht zien tot de performance die het is geworden.

Biografie: 

Na het zien van de aflevering van Klokhuis over de contrabas viel Jennifer volledig voor het instrument. Op 8-jarige leeftijd speelde zij haar eerste tonen en zette enkele jaren later haar ontwikkeling voort op de Havo voor Muziek en Dans op Codarts in Rotterdam. Hier vervolgde zij verder de bachelor opleiding. Ze studeerde een jaar voor het Erasmus Exchange+ programma aan het CSNDM in Lyon (FR) bij Cédric Carlier en François Montmayeux en vervolgde haar master opleiding bij Korneel Lecompte aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Hier ontving zij in 2017 een volledige VSB fonds beurs voor en studeerde zij in 2019 met onderscheiding af. Erna behaalde zij ook de Masterdiploma voor Educatie in de Podiumkunsten.

Jennifer speelde o.a. in verscheidende producties mee van het NJO, Metropole Academy, Academie van Nationaal Orkest België en operahuis De Munt, Antwerpen Philharmonic Orchestra, Antwerpen Camerata, en de Nationale Opera. Naast het spelen in producties zette ze eerste stappen in het realiseren van eigen muziek. Eind 2019 richtte zij samen met Lieve De Sadeleer en Laura Lenhardt het ensemble INNSÆI op. Hier wordt met de stem, contrabas en live electronics gespeeld en grenzen verkent van soundscapes, poëzie en up beat songs.

Jennifer heeft een contrabasstrijkstok van Daniël Ter Berg uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in bruikleen.

Toelichting Elisabeth Hetherington & Jelmer de Moed: 

The inspiration for a·pex, a performance developed by Soprano, Elisabeth Hetherington and clarinetist Jelmer de Moed, is just that: our inspiration, our breath. Breath is what links us, not only to our own bodies but to others as well as to the world around us. Breath moves through the trees and the flowers as easily as the inhalation and exhalation of our lungs. It drives our music, our movement and forms the center out of which our performance will grow. With the guidance of director and choreographer Peter Leung, we are exploring the possibilities of expression available through combination of movement and music.

The music of a·pex contrasts tense, tight discord and “Ophelia like unease” found in Mitch Renaud’s introspective work you.we.i. with flowing, pastoral melodies of Vaughn Williams’ Vocalises. Indeed, a·pex - defined as the highest point on a plant where fresh shoots can begin to grow - is a clashing point of this intense introspection with the hope and possibility of a new breath. 

 

Biografieën:

Sopraan Elisabeth Hetherington interpreteert oude en moderne muziek en vindt haar eigen weg in het samenbrengen van deze uitersten. Ze heeft talloze werken in première gebracht in Nederland, België, Noorwegen, Estland en Rusland. De jonge sopraan heeft een passie voor multidisciplinaire uitvoeringen en werkt graag met andere artiesten.  Ze werkt momenteel met moderne dansers Leineroebana en het Amsterdamse Cello Octet aan Sonus Motus, dat in 2022/2023 in première zal gaan.  Elisabeth won in 2020 de Dutch Classical Talent Award en nam een eigen album op bij AvroTros.

 

Jelmer de Moed combineert een passie voor kamermuziek met eigen projecten waarin hij interdisciplinaire samenwerkingen aangaat en al velen compositieopdrachten gaf. Deze jonge klarinettist won de afgelopen jaren het Prinses Christina Concours, de Classic Young Masters Award en toerde aan het begin van dit seizoen met zijn programma NOX langs alle grote concertzalen in Nederland, als finalist van Dutch Classical Talent. Komend seizoen verschijnt zijn debuut bij AvroTros Klassiek en gaat hij een nieuwe productie ontwikkelen in opdracht van Gaudeamus.

Banner Windows of Opportunity 2022.png
Banner Windows of Opportunity 2022.png
Banner Windows of Opportunity 2022.png

De eerste producties van 2022