
James Oesi
In residence: november 2020
28 november 2020, première Akoesticum Ede
29 november 2020, voorstelling Museum Speelklok, Utrecht

James Oesi neemt nam deel aan de derde residentie bij Akoesticum te Ede in november 2020. De première van zijn voorstelling The Magic of Recording Bach was op zaterdag 28 november bij Akoesticum. Op zondag 29 november speelde hij in Museum Speelklok te Utrecht.
The magic of recording Bach
De cellosuites van Johann Sebastian Bach zijn al duizenden keer opgenomen, maar nog niet zo vaak op contrabas. En sowieso voor zowel cellisten als bassisten een grote uitdaging. Contrabassist James Oesi zit midden in het proces om alle zes de suites volledig op te nemen voor een albumrelease. lees verder
James Oesi (London, 1988) is sinds zijn komst in 2009 naar Nederland een bekend gezicht in de klassieke en moderne muziekwereld. Als één van de weinigen richt hij zich op de bas als solo-instrument. Hij speelt zijn soloprogramma’s – bestaande uit werken van onder andere Bach, Rachmaninoff, Berio en Beethoven – op veel bekende podia (zoals het Amsterdamse Concertgebouw, Utrechtse TivoliVredenburg en de Oosterpoort Groningen) en festivals (zoals het Grachtenfestival in Amsterdam, CrossLinx, November Music, Festival Classique en Wonderfeel). In het buitenland speelde hij op toonaangevende festivals zoals Huddersfield Contemporary Music Festival en tourde hij door Zuid Afrika. Ook is hij een graag geziene gast in programma’s als Podium Witteman, Vrije Geluiden en op NPO Radio 4 en NPO Radio 1. NRC Handelsblad, Trouw en Luister publiceren uitgebreide interviews met Oesi, en Classic FM UK Featured zijn video van Luciano Berio’s Psy. James is initiatiefnemer en artistiek leider van het Dutch Double Bass Festival. Daarnaast is James Oesi veelgevraagd als moderne muziek ensemblespeler. Hij is de vaste bassist van Asko|Schönberg en speelt met oa. Ives Ensemble en het prestigieuze Ensemble Modern. James krijgt tijdens en na zijn studie (aan de conservatoria van Moskou en Den Haag, waar hij in 2012 met een 10+ afstudeerde waarvoor hij de Fock medaille voor beste eindexamen van dat jaar won) masterclasses en coachingsessies van onder andere Gary Karr, Anner Bijlsma, Geoffrey Simon (dirigent en producent), Leon Bosch (voormalig solocontrabas van Academy of St Martin in the fields), Klaus Trumpf en Thomas Martin. Samen met neurowetenschapper en voormalig topschaatser Beorn Nijenhuis rond Oesi zomer 2020 een case study af waarin is onderzocht wat de meest effectieve manier is voor professionele musici om te studeren. Dit in voorbereiding op opname van alle cellosuites van Bach op contrabas.
The magic of recording Bach
De cellosuites van Johann Sebastian Bach zijn al duizenden keer opgenomen, maar nog niet zo vaak op contrabas. En sowieso voor zowel cellisten als bassisten een grote uitdaging. Contrabassist James Oesi zit midden in het proces om alle zes de suites volledig op te nemen voor een albumrelease. In de voorstelling ‘The magic of recording Bach’ neemt Oesi het publiek mee in de reis naar de perfecte Bach opname: van honderden studie uren in de repetitieruimte, de begeleiding van coach Beorn Nijenhuis tot het opnameproces zelf onder leiding van Grammy Award winnend technicus Guido Tichelman. Oesi geeft een uniek inkijkje, dat doet hij naar aanleiding van anekdotes en verhalen die voor hem verbonden zijn aan de verschillende delen van de Bach suites.