top of page
windows-of-opportunity-logo-kleur.png

De Formule

In residence: november 2020
za 28 november 2020, première Akoesticum, Ede

zo 25 oktober 2020, voorstelling Theaterhuis de Berenkuil, Utrecht

_DSC1047.jpg
_DSC1022.jpg
Tom portret.jpg
_DSC1014.jpg

De Formule nam deel aan de derde residentie bij Akoesticum te Ede in november 2020. De première van hun voorstelling was op zaterdag 28 november bij Akoesticum. Op zondag 29 november speelden zij in Museum Speelklok in Utrecht

 

De voorstelling brengt de persoonlijke beleving van mensen tijdens de corona-periode in beeld. Onbevangen en onbevooroordeeld wordt er met de billen bloot gegaan en uitgelicht wat voor invloed corona heeft gehad op onze levens: wat is er veranderd, wat is weggevallen, en wat is hetzelfde gebleven? Verwachtingen die voorheen aannemelijk waren zijn vervaagd of zelfs verdwenen. Ieder persoon gaat op eigen wijze met de situatie om. lees verder

Ensemble de Formule is een groep ambitieuze musici die bijzondere concertervaringen creëert met grenzeloze liefde voor muziek, samenspel en verwondering. Het ensemble streeft ernaar om de wereld te blijven ontdekken door zichzelf vragen te stellen en neemt de muziek graag onder de experimentele loep. Voor elke voorstelling wordt een uitgebreid concept gemaakt, gebaseerd op grondige analyse van het werk en verdieping in hun persoonlijke interpretatie. Door met artiesten uit een andere kunstdiscipline te werken creëert de Formule voor het publiek en zichzelf een frisse kijk op het repertoire. Het ensemble is sinds 2019 ensemble in residence bij Festival Classique en wonnen zij in 2018 tijdens de Grote Kamermuziekprijs zowel de eerste prijs als de publieksprijs. In juni 2019 maakten we samen met choreograaf en danser Samir Calixto de voorstelling An Overgrown Path. Ook ontwikkelden zij met regisseur Kenza Koutchoukali een theatrale voorstelling rondom het pianokwintet van Dmitri Shostakovich. Het ensemble wordt gevormd door vijf flexibele, succesvolle en jonge musici: Laura Lunansky, Coraline Groen, Michiel Wittink, Rogier Tamminga en Rik Kuppen. Allemaal zijn ze bezig zichzelf te ontplooien op diverse wijzen, waarbij kamermuziek een belangrijke hoeksteen vormt. Ze spelen niet alleen pianokwintetten maar ook andere mogelijke bezettingen, zoals strijkkwartet, pianotrio, strijktrio, viool-, altviool- en cellosonates. Dit geeft de beschikking over een enorm repertoire en een grote afwisseling tijdens uitvoeringen. Het leuke van een formule is dat de ingrediënten kunnen variëren, als de samenstelling maar juist is.

De voorstelling brengt de persoonlijke beleving van mensen tijdens de corona-periode in beeld. Onbevangen en onbevooroordeeld wordt er met de billen bloot gegaan en uitgelicht wat voor invloed corona heeft gehad op onze levens: wat is er veranderd, wat is weggevallen, en wat is hetzelfde gebleven? Verwachtingen die voorheen aannemelijk waren zijn vervaagd of zelfs verdwenen. Ieder persoon gaat op eigen wijze met de situatie om. Door verschillende perspectieven samen te laten komen, wordt al snel duidelijk waar de verschillen tussen mensen zitten en op welke gebieden ervaringen juist samenkomen. Door expressieve, individuele ervaringen te combineren met elementen die ons verbinden wordt er een kunstwerk gecreëerd die onbesproken emoties, betekenisvolle verwachtingen, automatische gedachtes en nieuwe interpretaties een plek kan geven. Wellicht geeft het ook de mogelijkheid om los te laten.

Laura Lunansky (viool) rondde in juni 2019 haar Master of Music af met een 9,5 en een onderscheiding voor creativiteit op het Koninklijk Conservatorium, waar ze  studeerde bij Ilona Sie Dhian Ho, Peter Brunt en gastdocenten Philippe Graffin en Stephan Picard. Ze speelt als freelancer regelmatig bij het Mahler Chamber Orchestra, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Asko|Schönberg ensemble en Noord Nederlands Orkest. Ze heeft in 2014 de tweede prijs gewonnen in de nationale finale van het Prinses Christina Concours, soleerde met het JeugdOrkest Nederland in Canada, was concertmeester van het Nationaal Jeugd Orkest, speelde in het Gustav Mahler Jugend Orchester, en heeft voor de Nederlandse ambassade concerten gegeven in Mexico, Slovenië, Italië̈, Kroatië̈ en IJsland. Laura heeft een grote passie voor kamermuziek en heeft zich in haar masterspecialiatie Ensemble Academy verdiept in 20e en 21e eeuwse (kamermuziek) repertoire. Ze is oprichter van ensemble de Formule en sinds 2020 1e violiste bij het Behn Quartet. Laura werkt graag aan conceptontwikkeling van theatrale en interdisciplinaire voorstellingen, heeft een muzikale film gemaakt met filmmaker Linus Kropp en werkt als presentator en jurylid bij het Prinses Christina Concours.

Michiel Wittink behaalde zijn bachelordiploma klinische psychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en zijn bachelordiploma Altviool aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarna studeerde hij zijn aan de Guildhall School for Music & Drama in Londen bij Rachel Roberts voor zijn mastergraad en studeert hij momenteel verder in een master klinische psychologie in Amsterdam. Michiel is mede-oprichter en altviolist bij de Formule: een kamermuziekensemble wat innovatieve wegen inslaat door muziek samen te laten smelten met andere kunstdisciplines. Daarnaast speelde hij in verschillende orkesten zoals Orchestra Mozart, het Jazz Orchestra of the Concertgebouw en maakt dit jaar onderdeel uit van het Italiaanse Spira Mirabilis. Bovendien bekleedde hij veelvuldig de aanvoerderspositie in orkesten waaronder in het European Union Youth Orchestra, Amsterdams Modern Orkest, Nederlands Studenten Orkest en het Nationaal Jeugdorkest. Ook ontving hij verschillende beurzen die hem door de jaren heen hebben ondersteund in zijn ontwikkeling als musicus, waaronder het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Hendrik Muller Fonds, het Mengelberg Fonds en de Iris Galley Award. Michiel speelt momenteel met een stok gebouwd door Albert Nurnberger, in bruikleen gekregen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. De altviool waarop hij speelt is gebouwd door Theo Marks en heeft deze kunnen aanschaffen met support van Stichting Eigen Muziekinstrument.

Rogier Tamminga   (1994) is een veelzijdig cellist met een brede interesse voor verschillende vormen van muziek. Hij heeft veel ervaring als aanvoerder bij projectorkesten van het conservatorium en het Nationaal Jeugdorkest. Als kamermusicus geeft hij met de Formule bijzondere concerten, waarbij de muziek gecombineerd wordt met verschillende vormen van kunst. Dit ensemble won in 2018 de Grote Kamermuziekprijs. Zij geven vele concerten in binnen- en buitenland en hebben onder andere in De Rotterdam en Casa da Musica in Porto opgetreden. Rogier kreeg zijn eerste cellolessen op zesjarige leeftijd. Na een jong talent traject aan het Prins Claus Conservatorium heeft hij bij Michel Strauss en Jan Ype Nota zowel zijn Bachelor als Master in Den Haag aan het Koninklijk Conservatorium afgerond. Tijdens deze periode heeft Rogier meermaals getoond op zoek te gaan naar werken buiten het standaardrepertoire, waaronder werken uit de hedendaagse tijd. Op deze manier probeert hij zichzelf te blijven te verrassen en met deze werken het publiek een nieuwe ervaring te bieden. Rogier speelt met een strijkstok van Harm Bakker, beschikbaar gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. 

Tom Jaspers studeerde in 2014 af aan de ArtEZ Toneelschool en werkt sindsdien als acteur en regisseur. Momenteel is hij op de planken te zien in De Lorentzformule van Rieks Swarte & Rik van de Bos en in de bioscoop in De Dirigent van Maria Peters. In mei ’19 gaat in Duitsland de opera Don Giovanni in première, waarbij Tom regisseur Martina Veh assisteert. 4 juli ’19 gaat zijn eerste solo Andiamo in première. Hiervoor begon Tom met een stage in de marathonvoorstelling Casanova van Toneelgroep de Appel (Aus Greidanus sr) en de hoofdrol K in Het Slot (Julie Van den Berghe) Daarnaast speelde hij o.a. bij ’t Barre Land, Toneelgroep Oostpool, De Queeste, Amsterdamse Bostheater, Het Nationale Toneel en Sonnevanck/Het Gelders Orkest. Hij werkte met o.a. Theu Boermans, Julie Van den Berghe, Casper Vandeputte, Suzan Boogaerdt, Marlies Heuer en Bert Luppes. Tom’s schrijf- en regiedebuut Herostratos werd lovend ontvangen. (“Huis-Clos-sensatie in optima forma” **** Kester Freriks) Daarna regisseerde hij Brandkoorts, Eyecatcher, De Dochter van de Boevenkoning en maakte hij voorstellingen in Tsjechië en Egypte.

 

logo-cultuurmakers-fonds.png
SEM.png
Akoesticum.jpg
KFH Staand RGB_groot.jpg
bottom of page