Castello Consort
In residence: oktober 2020
za 24 oktober 2020, première Akoesticum, Ede
zo 25 oktober 2020, voorstelling Theaterhuis de Berenkuil, Utrecht
Het Castello Consort nam deel aan de tweede residentie bij Akoesticum te Ede in oktober 2020. De première van hun voorstelling Sweelinck, Prince der Musijcken was op zaterdag 24 oktober bij Akoesticum. Op zondag 25 oktober speelden zij in het Theaterhuis de Berenkuil te Utrecht.
Sweelinck, Prince der Musijcken
2021 is het 400ste sterfjaar van Jan Pieterszoon Sweelinck, één van de belangrijkste componisten in de Nederlandse geschiedenis. Hij stond in binnen- en buitenland bekend als een groot componist, maar ook als een geweldige improvisator. Hoewel hij vooral voor het orgel en andere klavierinstrumenten componeerde, gaan wij in dit programma de uitdaging aan om zijn muziek te arrangeren voor een kamermuziekensemble. lees verder
Het Castello Consort is een ensemble met een passie voor muziek uit de renaissance en vroegbarokke periodes. De musici kenmerken zich door hun zangerige, expressieve klank en hun harmonieuze samenspel. De basis van het ensemble wordt gevormd door Elise Dupont (viool), Matthijs van der Moolen (trombone) en Anne-Linde Visser (basviool, cello & viola da gamba). Deze bezetting wordt voor ieder programma uitgebreid met gastmusici. Recent speelde het Castello Consort op diverse vooraanstaande internationale festivals, waaronder de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen (DE), het Beverley Early Music Festival (UK), het Festival d'Ambronay (FR), het Festival Barocco è il Mondo (IT), het BRQ Festival (fringe) in Vantaa (FI), de Kongsberg International Organ Summer (NO) en in de Fabulous Fringe van het Festival Oude Muziek in Utrecht. Als onderdeel van het Eeemerging programma, nam het ensemble deel aan residenties bij het NCEM in York (UK) en GhislieriMusica in Pavia (IT). In hun zoektocht naar nieuwe klankkleuren hebben de musici van het Castello Consort in 2017 een bijzonder initiatief genomen: de investering in een nieuw verplaatsbaar pijporgel. Met maar liefst acht registers met metalen orgelpijpen en middentoonstemming, biedt dit orgel het ensemble een uniek kleurenpalet met vele extra mogelijkheden tot expressie. Het orgel werd in juni 2020 door orgelmakerij Reil opgeleverd, en op 15 juli feestelijk gepresenteerd op Radio 4 tijdens het live NTR Avondconcert. Het orgel is logé in de Franse Kerk in Voorburg. U kunt alles over dit project lezen op de projectwebsite: orgel.castelloconsort.com.
Matthijs van der Moolen (1994) richt zich voornamelijk op kamermuziek, zowel oude als hedendaagse. In 2018 studeerde hij cum laude af voor zijn masterstudie baroktrombone bij Charles Toet aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). In 2016 behaalde hij hier ook zijn bachelordiploma's (klassiek en historisch trombone). Hij studeerde klassiek trombone bij Pete Saunders en Timothy Dowling. Momenteel volgt hij een tweede masterstudie bij Catherine Motuz aan de Schola Cantorum Basiliensis in Bazel, waarmee hij zich verder specialiseert in de uitvoering van oude muziek op schuiftrompet en trombones. Momenteel bouwt Aron Vajna in Bazel een exacte kopie van de enige overgebleven Italiaanse trombone uit de renaissance: een anoniem instrument (ca. 1560) van de Accademia Filarmonica in Verona (mede mogelijk gemaakt door Stichting Eigen Muziekinstrument)
Anne-Linde Visser (1992) is te beluisteren op een breed scala aan instrumenten: de basviool, barokcello, piccolo cello en de viola da gamba. Ze studeerde in 2018 cum laude af voor haar masterstudie barokcello bij Lucia Swarts aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Viola da gamba studeerde ze bij Jonathan Manson aan de Royal Academy of Music in Londen. Onlangs behaalde ze hiervoor - met onderscheiding - haar diploma. Anne-Linde speelde als Young Bach Fellow meerdere projecten met de Nederlandse Bachvereniging. Voor de Kohn Foundation Bach Cantata Series (Londen) speelde ze de viola da gamba aria’s uit de Mattheuspassie onder leiding van Trevor Pinnock, en de Actus Tragicus onder Philippe Herreweghe. In 2020 werd ze geselecteerd voor de Experience Scheme van het Orchestra of the Age of Enlightenment (UK). Ze speelt op een cello uit 1750 van Henry Jay, mede mogelijk gemaakt door Stichting Eigen Muziekinstrument.
Sakura Goto (Japan) studeerde barokviool bij Natsumi Wakamatsu aan de Tokyo University of the Arts. Tijdens haar studie ontving ze ook de Acanthus Award en de Douseikai Prize. In 2015 kwam ze naar Nederland om barokviool te studeren bij Ryo Terekada aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en onlangs rondde ze haar masterstudie af. In 2017 won ze de tweede prijs op het 'Premio Bonporti International Baroque Violin Competition'. Sakura speelt vooral muziek uit de 17de- en 18de- eeuw met ensembles als Le Concert d'Apollon, het Castello Consort, Dutch Baroque en de Nederlandse Bachvereniging.
Cécile Chartrain (1996, Frankrijk) speelt klavecimbel en barokhobo. Ze studeert klavecimbel aan het Conservatorium van Amsterdam (Krist Verhelst) een aan het 'Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse' in Parijs (Olivier Baumont & Blandine Rannou). Barokhobo studeert ze bij Josep Domenech, eveneens aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2019 won ze de klavecimbelcompetitie van de Vlaamse Vereniging. Cécile speelde op vooraanstaande festivals, waaronder de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen (DE) en de Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (AUS) en trad op onder leiding van Sigiswald Kuijken, Shunske Sato, Hervé Niquet.
Emma Huijsser studeerde blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Dorothea Winter, Sébastien Marq en Daniël Brüggen. Haar master diploma blokfluit behaalde zij in 2011. Barokharp studeerde zij in Italië, bij Mara Galassi aan de Civica Scuola di Musica Claudio Abbado in Milaan. Voor deze tweede studie ontving zij zowel een Huygens als een VSBfonds beurs en haar master diploma barokharp behaalde zij in 2017.
Emma speelt met verschillende ensembles en orkesten, zoals La Sfera Armoniosa olv Mike Fentross, het Tulipa Consort olv. Johanette Zomer, Música Temprana olv. Adrián Rodríguez Van der Spoel, het Amsterdam Baroque Orchestra olv Ton Koopman, en de Holland Baroque Society. Ook was zij te horen in operaproducties in de Komische Oper Berlin, olv. Konrad Junghänel en in de Innsbrucker Festwochen, olv. Enrico Onofri. Als soliste speelde zij onder andere recitals in het festival Itinéraire Baroque van Ton Koopman en in Kassel, Duitsland soleerde zij in het harpconcert HWV294 van G.F. Haendel.
Sweelinck, Prince der Musijcken
2021 is het 400ste sterfjaar van Jan Pieterszoon Sweelinck, één van de belangrijkste componisten in de Nederlandse geschiedenis. Hij stond in binnen- en buitenland bekend als een groot componist, maar ook als een geweldige improvisator. Hoewel hij vooral voor het orgel en andere klavierinstrumenten componeerde, gaan wij in dit programma de uitdaging aan om zijn muziek te arrangeren voor een kamermuziekensemble. Zoals wij als ensemble gewend zijn, doen we dit met instrumenten uit Sweelinck’s tijd: viola da gamba, blokfluit, viool, baroktrombone en virginaal. Een orgel is eigenlijk een ensemble met allemaal verschillende klanken. Net als een organist gaan wij tijdens het arrangeren op zoek naar de mooiste registraties. Zo laten we het publiek kennismaken met de mooiste klanken uit de 17de eeuw.